Hvad er den samlede vurdering af styrker og svagheder ved de nuværende uddannelser (alle forhold, herunder også tidligere omtalte, kan inddrages under disse vurderinger).
Der ønskes en redegørelse for forslag eller igangværende initiativer til ændringer i forhold til uddannelsernes forløb og indhold.
Hvad er visionerne for uddannelsernes og uddannelsesområdets fremtid?
Her vil vi fremsætte nogle korte betragtninger om fremtiden for tre træk der er særlig karakteristiske for den del af RUCs uddannelseudbud som fagene matematik, fysik og kemi indgår i: Det deltagerstyrede problemorienterede projektarbejde, den tværfaglige toårige basisuddannelse og kombistrukturen med to ligestillede overbygningsfag.
Det aktuelle fagkombinationsmønster er noget forskelligt for de tre fag. Der er indskrevet studerende på 14 forskellige kombinationsuddannelser med matematik; ca. 30% af disse studerende har fysik som det andet fag. Der er indskrevet studerende på 11 forskellige kombinationsuddannelser med fysik; ca. 40% af disse studerende har matematik som det andet fag. Der er indskrevet studerende på 10 forskellige kombinationsuddannelser med kemi; ca. 80% af disse studerende har biologi som det andet fag. Kemi har altså en særlig tilknytning til biologi, mens matematik og fysik ikke på samme måde indgår i én enkelt kombination. Den tætte tilknytning mellem kemi og biologi i instituttet giver nogle særlige profileringsmuligheder for kandidaterne. Det er tanken at indføre en valgmulighed i kursusviften i kandidatmodulerne så disse muligheder understøttes, jf. Afsnit 8.3.
Vi anser kombinationsstrukturen for et stort aktiv, og vi forventer at der på længere sigt vil kunne opdyrkes et egentligt marked for kandidater med en utraditionel kombination hvori indgår et af fagene matematik, fysik og kemi.