Trimesteret ved Institut Henri Poincaré


Trimesteret, som foregik ved Insitut Henri Poincaré (IHP) i latinerkvarteret af Paris, havde titlen "Geometry and Statistics of Random Growth". Arrangørernes formål med trimesteret var at bringe fysikere og matematikere sammen som i virkeligheden beskæftiger sig med det samme men alligevel ikke samarbejder i nævneværdig grad fordi de ikke har et fælles. Håbet var at ved at sætte forskere med forskellige tilgange til emnet stokastiske vækstmodeller til at holde foredrag for hinanden, kunne de opbygge et sådant fælles sprog så de derefter kunne udveksle ideer, resultater og teknikker. Dette formål betød at foredragene ved trimesteret handlede om frontforskning men at formidlingen, i det mindste i princippet, skulle være forholdsvis elementær og ikke være præget af faglig indforståethed. Lad det være sagt med det samme, det var ikke alle som kunne nære sig for at forudsætte indsigt i en hel del faglige teknikaliteter, men det lykkedes langt de formidle noget essentielt så det samtidig var muligt at følge med. Udover at trimesterets emne har min interesse var det præcis denne balancegang mellem frontforskning og tilgængelig fremstilling som gjorde at jeg valgte netop dette trimester.

Trimesteret var underopdelt i fire emner:

  • konkrete vækstmodeller
  • tilfældige matricer (eng: random matrices)
  • kombinatorik og opdelinger (eng: partitions)
  • konform fraktal geometri og kvantegravitation
  • Strukturelt set var der en vekslen mellem lange kurser af 15-20 timers lektioner, korte kurser som varede 5-10 timer og seminarer som varede 2 timer. Jeg vil afstå fra en opremsning af samtlige foredrag og vil nøjes med at nævne de mest givtige for mig.

    Jeg fandt så mange af trimesterets forelæsninger interessante at jeg stort set gik til rub og stub, i modsætning til de fleste andre af deltagerne. En trimesterets arrangegører mente ligefrem at jeg skulle have en pris som den som havde udvist størst deltagelse. Selvom trimesteret var meget givende og inspirerende, var det meget tidskrævende fordi jeg udover at gå til forelæsninger flere gange dagligt blev nødt til at bruge en hel del tid til at læse kursusmaterialet. Det betød at jeg ikke lavede meget andet at studere mens trimesteret løb af stablen.


    USA Frankrig Portugal

    Skrevet sommeren 2004