Mine faglige forventninger


Jeg er kandidat i matematik og fysik fra RUC. Under min uddannelse havde jeg en oplevelse af at jeg lærte en masse matematik, men at det var emner som forskningsmæssigt havde været "døde" i adskillige år. På et tidspunkt under min uddannelse fik jeg dog et glimt af den moderne forskningsfront indenfor et område af matematikken, nemlig i forbindelse med mit afsluttende projekt om matematisk modellering af fysiske fænomener som er karakteriseret ved et samarbejde mellem en mængde små enheder. Det var imidlertid et blik gennem en meget snæver sprække fordi dét jeg forstod noget af var en meget specifik og lille del af et meget større område. Da jeg skulle vælge hvilke matematiske emner jeg ville studere under min rejse med legatet, syntes jeg det ville være mere interessant ved selvsyn at opleve hvordan matematisk forskning bedrives end at lære endnu et matematisk emne i stil med dem jeg havde haft på universitetet. Jeg mente at jeg herved ville lære dels noget ny matematik, men også noget om hvilken type spørgsmål man stiller indenfor matematisk forskning og hvordan man går til værks. Jeg gik altså målrettet mod forskningsfronten og valgte et område hvor jeg mente at det var realistisk at jeg kunne nå så langt under min studier i forbindelse med legatet. I tråd med mit afsluttende projekt under min kandidatuddannelse valgte jeg modellering af fysiske fænomener.

Studiet af sådanne fænomener udgør en kæmpe branche som involverer en mængde modeller, hvis undersøgelse kræver inddragelsen af meget varierende matematiske teknikker. En del af disse modeller og teknikker er jeg stødt på under min uddannelse i matematik og fysik på RUC, men det var klart fra starten at jeg havde behov for at lære en hel del mere.

Mit plot var derfor at jeg først skulle lære noget mere grundlæggende og valget faldt på Rutgers - the State University of New Jersey fordi prof. Lebowitz, som er en anerkendt mand i denne brance, her afholder et kursus i matematiske modellering af fysiske og biologiske systemer. Næste skridt mod forskningsfronten skulle tages i Paris hvor jeg deltog i et trimester om vækstprocesser. Trimesteret var for forskere indenfor både matematik og fysik som skulle afholde foredrag for hinanden om forskellige emner indenfor semesterets tema. Fra mit synspunkt var det snedige ved denne konstruktion i Paris at oplæggene skulle handle om forskningsfronten, men tilhørernes forskellige baggrund gjorde at oplægholdsholderne måtte præsentere stoffet på en elementær måde uden at fortabe sig i teknikaliteter - som det er min erfaring at matematikere og fysikere ellers let kommer til. Langt de fleste klarede opgaven fint og gav meget gode fremstillinger af forskellige områder - selvom ikke alle kunne nære sig og faldt i teknikalitetsfælden - men jeg var glad for at jeg havde lært det mest grundlæggende ved prof. Lebowitzs kursus ved Rutgers. Trimesteret udvidede således i høj grad min viden og jeg stiftede bekendtskab med nogle nye modeller, jeg uddybede mit kendsskab til nogle af de modeller jeg kendte i forvejen, og jeg lærte en masse om metoderne til at studere disse modeller, så udbyttet af trimesteret var stort.

Udover dette deltog jeg også i tre konferencer: en om statistisk mekanik ved Rutgers - som netop drejer sig om matematisk modellering af de fysiske fænomener som var ``temaet'' for min rejse, en i forlængelse af trimesteret i Paris med samme tema og en i Lissabon om matematisk fysik generelt, dvs. et ret bredt område, men der var en mængde foredrag indenfor de emner jeg havde studereret forud for denne konference. Ved alle tre konferencer havde jeg mulighed for for alvor at opleve forskningsfronten indenfor det overordnede tema og selvom jeg ikke forstod alt hvad der foregik, oplevede jeg at kunne følge med i en meget stor del af hvad der foregik. Dette er jeg er sikker på blev muliggjort af min tidligere studier og ofte kunne jeg ligefrem placerer det tidsmæssigt hvornår jeg havde lært en given ting. Jeg synes derfor at man må sige at i det store hele fungerede mit plot for legatrejsen, bortset fra på et punkt hvor det ikke var optimalt: Det var planen at følge seminarer og foredrag i Paris efter afslutningen af trimesteret. Der var også en held del interessante foredrag, men ikke helt så mange som jeg havde håbet på, så tiden efter trimesterets afslutning kunne have været brugt bedre, men jeg fik da lejlighed til at foredybe mig i nogle af de emner under trimesteret som jeg ikke havde haft tid til mens det stod på.


Oversigten USA Frankrig Portugal

Skrevet sommeren 2004