Fagligt - uge 4

Mandag d. 1. oktober:

Nu er jeg heldigvis blevet rask igen. Om formiddagen fik jeg samlet op på kontakter. Jeg har nu en fast aftale med Mulhall og Berry. Jeg fik skrevet til Karins kontakter, Ian Mitchell og Helen Fortazs. Helen svarede hurtigt tilbage. Hun har inviteret mig til at komme til nogle af deres seminarer. Jeg er kommet på en mailingliste, så nu venter jeg bare på en invitation.

Vi holdt igen møde på ICCR om detaljer om dataopsamlingen. Alle fik jobs. Jeg skal stå optagelsen af en af grupperne samt et par andre detaljer. 

Tirsdag d. 2. oktober:
Læste en masse om formiddagen.

Spiste frokost med Li Hua, Li Hua's kæreste Alan og Carmel. Vi havde en lang diskussion skolesystemer i Kina, Australien og Danmark. David stak næsen ud af sit kontor og fortalte en anekdote om at der havde været en diskussion i Kina om hvordan man producerer Nobel-pristagere, for det ser ud som om, at de fleste Nobel-priser bliver sendt til USA. Vi diskuterede så, om det var skolesystemet eller den generelle kultur, der gjorde forskellen. For når man sender udenlandske studerende til universiteter i USA, så klarer de jo også uddannelsen, så det er ikke et spørgsmål om evner eller viden, men måske manglen på opfordringer til kreativ tænkning gennem hele opvæksten og skolesystemet.

Vi snakkede også om grænsen mellem matematik og fysik, som ligger helt anderledes for mig som fysiker end for f.eks. Carmel, som har en baggrund i ren matematik.

Onsdag d. 3. oktober:

Om onsdagen er der slet ikke nogen, der er på arbejde, så her er helt stille. Det er temmelig kedeligt. Jeg fik forberedt mig til mit møde med David, læst en masse. Heldigvis kom Mersita forbi, og vi snakkede om hendes dataanalyse. Hun er kodet en masse undervisning både fra Australien og Malawi efter et kodesystem, som er delvis hentet fra TIMMS-undersøgelserne. Nu har hun fået Alan til at kode et par af lektionerne efter hendes kodesystem. De korrelere ikke specielt godt, så hun er lidt i panik, da kodningen har taget 6 måneder. Jeg har ikke helt forstået alt dette koderi. Så jeg sagde til hende, at det ikke nødvendigvis i mine øre lød som om, at det skulle kodes om, men at hun måske skulle gøre hende kodekategorier mere tydelige, både overfor Alan, og også til hendes thesis. I mine øre kan man bare omdefinere koderne i stedet for at starte forfra. Det synes hun lød lidt mærkeligt, men det kan måske redde hendes arbejde, så hun ville tænke over det. David havde fortalt en anekdote om, at han havde været på en konference, hvor en gruppe havde fremlagt, at de blev nødt til at fyre alle deres forskningsassistenter, da deres kodning var ukonsistens med forskningsgruppens. De fyrede de første 7 forskningsassistenter, før de fandt en, der var enig i deres kodning. Alle grinede, og vi var enige om, at så var der jo ikke nogen pointe i at få folk til at kodetjekke. Men det ser ikke ud til, at der er nogen der overvejer, om det er definitionen af koderne, der er problemet. Tja, jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår pointen. Det ser for mig lidt ud som om, at det er en måde at redde forskning, som måske er ude på dybt vand. Men det kan være, når jeg kommer lidt længere i mit arbejde, at jeg indser det.

Torsdag d. 4. oktober:

I dag holdt jeg møde med David, og vi snakkede om, hvad jeg havde lavet indtil videre. Jeg bad ham om at få et 'arbejde', det synes han var vældig sjovt. Jeg føler, at alle giver mig en helt masse, og jeg vil gerne give noget tilbage til centeret. Han bad mig så om at kode undervisningen fra de data, de afsluttede lige inden jeg ankom, efter en teknisk guide, som var blevet udviklet til deres LPS-data. Derudover snakkede vi om, at når jeg ser undervisningen igennem kan jeg lave et lille projekt, hvor jeg analysere deres data på min måde. Indtil videre skal jeg bare skrive om det i 'plain words', men måske kan vi få en lille artikel eller preceeding ud af det.

Til frokost snakkede jeg længe med Carmel om alt mulig andet end arbejde, det er også hyggeligt. Inden jeg gik hjem fik jeg lige kigget en enkelt time igennem efter kodesystemet, og jeg havde nogle problemer med de kategorier, som der var i den tekniske guide, så jeg lavede et par ekstra.

Fredag d. 5. oktober:
Om formiddagen tog Ebbe, ungerne og jeg på legeplads, da jeg skulle til et foredrag om aftenen. Det var fantastisk vejr.

Jeg mødte ind lidt i elleve og kodede en time mere inden frokost. Jeg holdt frokost med Li Hua, og vi snakkede om hendes arbejde. Hun er meget interesseret i 'artifacts' i undervisning, altså hvorfor lærere bringer f.eks. billeder og tabeller ind i undervisningen, og hvordan det påvirker elevernes læring. Hun favner meget bredt, og kigger også på f.eks. lærerens gestikulering og sprog som et slags 'artifact' i undervisningen. Hun nævnte et interview fra de nye data, hvor en elev bliver spurgt om hvad et af læreren introduceret nøgleord i undervisningen betyder. Han svarer, at det er 'weird', og det synes hun er meget interessant, da det bestemt ikke er lærerens intention at få eleverne til at tro, at ordet er 'weird'.

Efter frokost tog vi til et foredrag med David Besnick om 'Cognitive Motivation: Curiosity and the incomplete Gestalt'. Om det er mine manglende sprogevner eller viden indenfor nysgerrigheds-psykologi ved jeg ikke, men jeg forstod ikke noget som helst af foredraget.  Jeg har taget nogle noter, og der står ikke andet end at meget nysgerrige studerende stiller 'hvorfor'-spørgsmål, er glade for orden og er åbne for nye udfordringer, hvilket for de fleste andre studerende er modsætninger. Så det var et hårdt foredrag (og foredrag hernede varer næsten 1½ time.

Vi gik direkte videre til det næste seminar, som var seminar to om fokusgrupper. Der var ikke så mange, så vi blev alle sammen inviteret til at være deltagere i en fokusgruppe, som hun holdt som præsentation. Fokusgruppen omhandlede flyrejser (hun havde valgt et ikke-fagligt emne, som universitetsfolk højst sandsynligt vidste noget om).  Hun stoppede så fokusgruppeinterviewet ind i mellem for at fortælle os, hvorfor hun gjorde, som hun gjorde. Det var både sjovt og lærerigt, og jeg fik endda bearbejder min oplevelse af at flyve herned. Jeg glæder mig ikke til hjemturen. 

 

 

Tilbage til hovedsiden