Mandag d. 24. september:
I dag var det min
fødselsdag. Da Lay Hoon kom
på arbejde, havde hun købt en University of
Melbourne-mulepose til mig. Om eftermiddagen holdt det videnskabelige personale
et møde på ICCR. Jeg havde bagt en dansk lagkage. David havde på vegne af
gruppen købt to bøger til mig. Den ene hedder ”My
place” og er en slags børnebog om Australiens
historie. Den anden er en tegneserie om australsk strand-kultur ”At the beach”. Christina kom
forbi med en flaske vin til mig. Jeg
havde slet ikke forventet at få nogle gaver, det var virkeligt flot.
|
Billeder fra mødet. |
Til mødet diskuterede
vi igen interviewprotekoller. Det er lidt sjovt, at
de har så meget erfaring med at lave den slags interview, så ændringer bliver
diskuteret længe, men det ender næsten altid med at blive ligesom det var under
sidste dataopsamling.
Tirsdag d. 25. september:
Jeg er begyndt at læse om Pedagogical Content Knowledge (PCK), som jeg er meget begejstret for. Kort skrevet
er det en teori, der går det ud på, at for at blive en (god) lærer, må man
kende stoffet (Content Knowledge), have en viden om teaching/learning (Pedagogical Knowledge), kende
læreplanerne og tankerne bag (Curric
Christinas tidligere
samarbejdspartnere (Mulhall, Berry m.fl.) drejer det
i en retning, som jeg synes giver meget mening i forhold til mine tanker. Jeg
læser også gamle artikler af blandt andet Shulman,
som er hovedmanden bag PCK, og der er mange retninger indenfor dette felt, som
ikke overlabber med mit arbejde. En del har brugt teorien på kommende lærere
undervejs i deres uddannelse for at fremme lærernes PCK. Mulhall,
Berry m.fl. har forsøgt at udvikle et apparat til at konkretisere PCK. Deres
metode hedder CoRe and PaP-eR.
Jeg er endnu ikke helt sikker på, hvordan det skal forstås, så jeg læser videre.
Jeg har nogle
problemer med at få fat i nogle artikler. Jeg har desværre ikke låneradgang til
biblioteket, da Christina ikke havde luret, at det skulle bestilles flere
måneder i forvejen. Li Hua siger, at hun gerne vil
låne bøger til mig, men jeg vil helst ikke sende hende af sted, hvis hun ikke
selv skal derhen.
Onsdag
d. 26. september:
Jeg spurgte Christina, om hun ville sætte mig i kontakt med Mulhall og Berry, og hun svarede, at jeg bare skulle skrive til dem og henvise til hende. Så jeg skrev til dem i dag. Derudover fortsatte jeg med at læse op på PCK. Jeg har også snakket med Li Hua og hendes kæreste, som er på centeret i denne uge for at hjælpe Merceda med hendes dataanalyse. Han arbejder også inden for forskning i undervisning, bare indenfor datalogi. Vi aftalte at tage ud og spise kager torsdag efter frokost.
Torsdag d. 27. september:
I nat var Nanna syg
og kastede op, og hun var meget morsyg om morgenen. Så jeg holdt en halv barns
første sygedag. Til frokost havde David inviteret til frokost, da centeret
netop har fået et stort grant til at køre centeret videre i de næste tre år. Bagefter
tog vi alle sammen ud og spiste kager. Carmel sagde,
at jeg skulle prøve at drikke den varme chokolade, som nærmest var som at
drikke flydende chokolade. Temmelig tungt, men også godt. Tilbage på centeret
var vi alle sammen helt høje på sukker, men jeg kom ned og fik læst noget.
Jeg har fået svar fra
Pam Mulhall, hun vil gerne snakke med mig. Hun ville
lige snakke med Amanda Berry også. De arbejder begge på Monash,
så der kommer jeg også forbi. Jeg skal også til at samle op på Karins
kontakter. Jeg har skrevet med Cathrine Legge. Hun er
pt. på ferie, men hun vender tilbage i oktober, når hun kommer hjem. Hun synes,
at jeg skal skrive til hendes datter, som kan fortælle mig om hvad unge
mennesker skal opleve i Melbourne. Det samler jeg op på, når vi får babysittere
på besøg.
Fredag d. 28. september:
Ja, i dag er jeg også blevet syg. Så jeg har ikke lavet noget som helst
andet end at sove og flade ud i sofaen med syge Nanna. Øvbøv.
Ebbe synes det er
lidt hårdt, hvis jeg er lang tid på arbejde, da han føler sig noget isoleret
derhjemme med ungerne, så jeg arbejder ikke helt fuld tid for tiden. På næste
søndag kommer Ebbes mor og hendes kæreste og besøger os i tre uger. Så har vi
aftalt, at jeg kan arbejde lidt mere. Det er også deromkring at dataopsamlingen
starter, så vi får nok travlt med både dataopsamling og diskussioner omkring
data og teknik.
Denne uge har meget
handlet om at læse, men jeg er vildt begejstret for, at jeg mener jeg har
fundet en teori, som jeg kan bygge mit arbejde op omkring. Jeg har ikke helt
sluppet Brousseau, men kombineret med PCK kan det
være, at det bliver rigtig godt. Jeg har søgt på PCK på dansk, det ser ikke ud
til at det er en meget anvendt teori i DK, så der kan godt være noget nyt og uopdaget
for mig. Det bekymrer mig selvfølgelig lidt, at alle rapporterer, at det er
meget svært at få lærere til at artikulere omkring deres PCK, men jeg er
optimistisk.