Fagligt - uge 4

Mandag d. 24. september:

I dag var det min fødselsdag. Da Lay Hoon kom på arbejde, havde hun købt en University of Melbourne-mulepose til mig. Om eftermiddagen holdt det videnskabelige personale et møde på ICCR. Jeg havde bagt en dansk lagkage. David havde på vegne af gruppen købt to bøger til mig. Den ene hedder ”My place” og er en slags børnebog om Australiens historie. Den anden er en tegneserie om australsk strand-kultur ”At the beach”. Christina kom forbi med en flaske vin til mig.  Jeg havde slet ikke forventet at få nogle gaver, det var virkeligt flot.


Billeder fra mødet.

Til mødet diskuterede vi igen interviewprotekoller. Det er lidt sjovt, at de har så meget erfaring med at lave den slags interview, så ændringer bliver diskuteret længe, men det ender næsten altid med at blive ligesom det var under sidste dataopsamling.

Tirsdag d. 25. september:
Jeg er begyndt at læse om Pedagogical Content Knowledge (PCK), som jeg er meget begejstret for. Kort skrevet er det en teori, der går det ud på, at for at blive en (god) lærer, må man kende stoffet (Content Knowledge), have en viden om teaching/learning (Pedagogical Knowledge), kende læreplanerne og tankerne bag (Curriculum Knowledge) og så endelig have PCK, som er en viden/evne til at undervise i et givet emne indenfor stoffet. PCK indeholder altså de virkemidler, som der kan bruges til at undervise et givet emne, en viden om hvad der ofte er svært for eleverne at forstå indenfor det givne emne m.m. Shulman udviklede denne teori tilbage midt i 80’erne. Der har siden været publiceret en del om det, blandt andet om det kan bruges til noget konkret, da det er svært at artikulere PCK både for lærere og forskere.

Christinas tidligere samarbejdspartnere (Mulhall, Berry m.fl.) drejer det i en retning, som jeg synes giver meget mening i forhold til mine tanker. Jeg læser også gamle artikler af blandt andet Shulman, som er hovedmanden bag PCK, og der er mange retninger indenfor dette felt, som ikke overlabber med mit arbejde. En del har brugt teorien på kommende lærere undervejs i deres uddannelse for at fremme lærernes PCK. Mulhall, Berry m.fl. har forsøgt at udvikle et apparat til at konkretisere PCK. Deres metode hedder CoRe and PaP-eR. Jeg er endnu ikke helt sikker på, hvordan det skal forstås, så jeg læser videre.

Jeg har nogle problemer med at få fat i nogle artikler. Jeg har desværre ikke låneradgang til biblioteket, da Christina ikke havde luret, at det skulle bestilles flere måneder i forvejen. Li Hua siger, at hun gerne vil låne bøger til mig, men jeg vil helst ikke sende hende af sted, hvis hun ikke selv skal derhen.

Onsdag d. 26. september:

Jeg spurgte Christina, om hun ville sætte mig i kontakt med Mulhall og Berry, og hun svarede, at jeg bare skulle skrive til dem og henvise til hende. Så jeg skrev til dem i dag. Derudover fortsatte jeg med at læse op på PCK. Jeg har også snakket med Li Hua og hendes kæreste, som er på centeret i denne uge for at hjælpe Merceda  med hendes dataanalyse. Han arbejder også inden for forskning i undervisning, bare indenfor datalogi. Vi aftalte at tage ud og spise kager torsdag efter frokost.

Torsdag d. 27. september:

I nat var Nanna syg og kastede op, og hun var meget morsyg om morgenen. Så jeg holdt en halv barns første sygedag. Til frokost havde David inviteret til frokost, da centeret netop har fået et stort grant til at køre centeret videre i de næste tre år. Bagefter tog vi alle sammen ud og spiste kager. Carmel sagde, at jeg skulle prøve at drikke den varme chokolade, som nærmest var som at drikke flydende chokolade. Temmelig tungt, men også godt. Tilbage på centeret var vi alle sammen helt høje på sukker, men jeg kom ned og fik læst noget.

Jeg har fået svar fra Pam Mulhall, hun vil gerne snakke med mig. Hun ville lige snakke med Amanda Berry også. De arbejder begge på Monash, så der kommer jeg også forbi. Jeg skal også til at samle op på Karins kontakter. Jeg har skrevet med Cathrine Legge. Hun er pt. på ferie, men hun vender tilbage i oktober, når hun kommer hjem. Hun synes, at jeg skal skrive til hendes datter, som kan fortælle mig om hvad unge mennesker skal opleve i Melbourne. Det samler jeg op på, når vi får babysittere på besøg.

Fredag d. 28. september:
Ja, i dag er jeg også blevet syg. Så jeg har ikke lavet noget som helst andet end at sove og flade ud i sofaen med syge Nanna. Øvbøv.

 

Ebbe synes det er lidt hårdt, hvis jeg er lang tid på arbejde, da han føler sig noget isoleret derhjemme med ungerne, så jeg arbejder ikke helt fuld tid for tiden. På næste søndag kommer Ebbes mor og hendes kæreste og besøger os i tre uger. Så har vi aftalt, at jeg kan arbejde lidt mere. Det er også deromkring at dataopsamlingen starter, så vi får nok travlt med både dataopsamling og diskussioner omkring data og teknik.

Denne uge har meget handlet om at læse, men jeg er vildt begejstret for, at jeg mener jeg har fundet en teori, som jeg kan bygge mit arbejde op omkring. Jeg har ikke helt sluppet Brousseau, men kombineret med PCK kan det være, at det bliver rigtig godt. Jeg har søgt på PCK på dansk, det ser ikke ud til at det er en meget anvendt teori i DK, så der kan godt være noget nyt og uopdaget for mig. Det bekymrer mig selvfølgelig lidt, at alle rapporterer, at det er meget svært at få lærere til at artikulere omkring deres PCK, men jeg er optimistisk.

 

Tilbage til hovedsiden