Mandag d. 3. september:
Min kontakt i Melbourne, Christina
Hart, hentede os i lufthavnen. Vi aftalte at spise frokost sammen et par dage
efter. Her snakkede vi om mit og hendes projekt, og hun fortalte mig om hendes
planer for mig de næste par dage. Vi besøgte hendes kontor, og hun viste mig
rundt på campus.
Onsdag d. 4. september:
Jetlag.
Tordag d. 5. september:
Torsdag mødtes jeg David Clarke og hans gruppe på
ICCR, International Centre for Classroom Research,
hvor jeg får mit kontor. David viste mig rundt på centeret, og så tog vi ud og
drak kaffe/te på en cafe, det er en sjov, men også rigtig hyggelig måde at
holde møder på, som der dyrkes meget hernede.
Vi snakkede om mit projekt og om hvad de laver der. De arbejder med et stort
internationalt projekt, hvor de observerer klasserumsundervisning
og udfører gruppeinterviews med eleverne. Det har indtil videre primært været
indenfor matematik, men nu har de startet et projekt om med "science"- klasserumsobservationer
i "lower secondary level", hvilket er 7-9 klassetrin. David var netop
vendt hjem fra en længere konference- og ferieophold i Europa, hvor han havde
diskuteret med de grupper, som han samarbejder med rundt om i verden. Han havde
nogle interessante ideer om hvordan man kan fortolke Brousseau,
som jeg var meget enig med, og derudover så han en
link mellem mine ideer og "variation theory",
som jeg skal til at finde ud af, hvad handler om. Så hans gruppe kan helt
sikkert give mig en masse, og det er jeg rigtig glad for.
Efter vores møde holdt han et vejledermøde med en nystartet ph.d-studerende,
som Christina og jeg var med til. Det var meget uformelt, og det var sjovt at
være til et vejledermøde uden at blive vejledt. Vi snakkede bagefter om hendes
projekt, og både hun og jeg var glade for at snakke om det. Hun viste mig hvor
hun arbejder på ICCR.
Fredag d. 6. september:
Fredag var jeg til foredrag med Maurizio Toscano, han holdt et oplæg om tankeeksperimenter. Han er
uddannet fysiker, og forsker og underviser nu indenfor "secondary level science".
Jeg havde hjemmefra forsøgt at tilmelde mig hans kursus, men semesteret har
allerede kørt i 6 uger nu, så jeg misser halvdelen. Jeg får dog lov til at være
med til sidste halvdel.
Vi snakkede en times tid både om fysik didaktik og om hvad man laver i
Melbourne med små børn, og han har lovet at sende mig kursusmaterialer og en
liste over børneaktiviteter. Udover at snakke med Maurizio
blev jeg også introduceret til en række at de folk, der underviser på ”secondary level” på University of Melbourne.
Denne uge har altså mest handlet om at finde rundt på campus og blive
introduceret til folk, hvilket har været rigtig godt pga.