Fagligt - uge 1

Mandag d. 3. september:
Min kontakt i Melbourne, Christina Hart, hentede os i lufthavnen. Vi aftalte at spise frokost sammen et par dage efter. Her snakkede vi om mit og hendes projekt, og hun fortalte mig om hendes planer for mig de næste par dage. Vi besøgte hendes kontor, og hun viste mig rundt på campus.

Onsdag d. 4. september:
Jetlag.

Tordag d. 5. september:
Torsdag mødtes jeg David Clarke og hans gruppe på ICCR, International Centre for Classroom Research, hvor jeg får mit kontor. David viste mig rundt på centeret, og så tog vi ud og drak kaffe/te på en cafe, det er en sjov, men også rigtig hyggelig måde at holde møder på, som der dyrkes meget hernede.
Vi snakkede om mit projekt og om hvad de laver der. De arbejder med et stort internationalt projekt, hvor de observerer klasserumsundervisning og udfører gruppeinterviews med eleverne. Det har indtil videre primært været indenfor matematik, men nu har de startet et projekt om med "science"- klasserumsobservationer i "lower secondary level", hvilket er 7-9 klassetrin. David var netop vendt hjem fra en længere konference- og ferieophold i Europa, hvor han havde diskuteret med de grupper, som han samarbejder med rundt om i verden. Han havde nogle interessante ideer om hvordan man kan fortolke Brousseau, som jeg var meget enig med, og derudover så han en link mellem mine ideer og "variation theory", som jeg skal til at finde ud af, hvad handler om. Så hans gruppe kan helt sikkert give mig en masse, og det er jeg rigtig glad for.
Efter vores møde holdt han et vejledermøde med en nystartet ph.d-studerende, som Christina og jeg var med til. Det var meget uformelt, og det var sjovt at være til et vejledermøde uden at blive vejledt. Vi snakkede bagefter om hendes projekt, og både hun og jeg var glade for at snakke om det. Hun viste mig hvor hun arbejder på ICCR.

Fredag d. 6. september:
Fredag var jeg til foredrag med Maurizio Toscano, han holdt et oplæg om tankeeksperimenter. Han er uddannet fysiker, og forsker og underviser nu indenfor "secondary level science". Jeg havde hjemmefra forsøgt at tilmelde mig hans kursus, men semesteret har allerede kørt i 6 uger nu, så jeg misser halvdelen. Jeg får dog lov til at være med til sidste halvdel.
Vi snakkede en times tid både om fysik didaktik og om hvad man laver i Melbourne med små børn, og han har lovet at sende mig kursusmaterialer og en liste over børneaktiviteter. Udover at snakke med Maurizio blev jeg også introduceret til en række at de folk, der underviser på ”secondary level” på University of Melbourne.

Denne uge har altså mest handlet om at finde rundt på campus og blive introduceret til folk, hvilket har været rigtig godt pga.

Tilbage til hovedsiden